پیوند ها
عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری سازمانی
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 41
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
تاریخچه یادگیری سازمانی
به نظر میرسد واژهی یادگیری سازمانی اولین بار توسط سایرت و مارچ در مطالعه اولیهشان روی جنبههای رفتاری تصمیمگیری سازمانی در سال 1963 به کار رفته است (داوس[1]، 2003). اما برخی براین باورند که توجه محافل دانشگاهی به چگونگی یادگیری سازمانها به دههی 1950 باز میگردد(بایراکتاراوغلو و کوتانیز[2]، 2003). صرفنظر از تاریخ دقیق شروع بحث یادگیری سازمانی، این موضوع تا اواخر دههی 1970 توجه چندانی را به خود جلب نکرد. در این هنگام بود که تعدادی از نظریهپردازان، فعالیتهای خود را بر یادگیری سازمانی متمرکز کردند «برای مثال: آرگریس[3] 1977، آرگریس و شون[4]، 1978 و جلینک[5]، 1979» (قربانیزاده، 1387). گرچه مفهوم یادگیری سازمانی و تشخیص اهمیت آن را میتوان در پیشینهی موضوع تحقیق تا دههی 1960 پیگیری کرد اما تا دههی 1980 شرکتهای محدودی به شناخت قدرت بالقوهی آن در افزایش عملکرد، رقابت و موفقیت سازمانی اقدام نمودند. در دههی 1980، شرکت شل[6] با در نظر گرفتن یادگیری سازمانی در برنامهریزی استراتژیک اقدام کرد. کار گروهی و ارتباطات جامع و گسترده، به عنوان عوامل حیاتی در ایجاد شرکت، پاسخگو و موفق تلقی میشده است. شرکت شل، 12 ماه جهت کسب تجربه در زمینهی گروههای کاری و مفاهیم ضمنی یادگیری سازمانی، تلاش کرد. این شرکت دریافت که یادگیری سازمانی در واقع هم برای برنامهریزی استراتژیک و نیز موفقیت شرکت ارزشمند است. این امر شرکت را طی یک یا دو سال در مقایسه با رقبایش، برای کسب برتری و سود، توانمند کرده بود (مارکوارت، 1385). اگرچه فعالیتهای تحقیقاتی در دههی 1980 نیز روی موضوع ادامه داشت، در دههی 1990 موضوع یادگیری سازمانی تنها یکی از موضوعات مطرح در گرایشهای مختلف رشتهی مدیریت مثل استراتژی و مدیریت تولید بود و از آن تاریخ به بعد بحث یادگیری سازمانی تحتالشعاع مباحث جدید مدیریتی از جمله موضوع سازمانهای یادگیرنده قرار گرفت (قربانیزاده، 1387).
انواع یادگیری در سازمان
با توجه به اهمیت یادگیری در سازمانها و نقش حیاتی آن در همنوایی با شرایط متحول محیطی، از دهههای گذشته توجه بسیاری از پژوهشگران به سوی آن جلب شدهاست. عموما در نوشتههای مربوط به یادگیری به دو نوع یادگیری سازمانی اشاره میشود:
1- یادگیری کاربردی[7] : عبارت است از اکتساب قابلیتهای جدید رفتاری که در درون بینشهای موجود شکل گرفتهاست. در ادبیات مربوط به موضوع از این نوع یادگیری تحت عناوین یادگیری یک حلقهای[8]، عملیاتی[9]، سطح یک[10]،تکاملی[11]، شکل گیرنده[12]، واکنشی[13]وتدریجی[14] یاد میشود (قربانیزاده، 1387).
مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان
برچسب های مهم