پیوند ها
عنوان: پیشینه تحقیق سبک های مدیریت تعارض سازمانی
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 38
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
تعريف مفهومی تعارض
تعارض امري طبيعي و پديده اي اجتناب ناپذير در زندگي فردي و سازماني است و به دلايل متعدد و در اشكال مختلف ظهور ميكند. به دليل فراواني و اهميت بسیار اين پديده در زندگي فردي، گروهي و سازماني، اصطلاح تعارض به صورت هاي گوناگون معني، تعبير و تفسير شده است (فیاضی، 1388: 92). در اين بخش به اختصار به مهم ترين تعاريف ارایه شده در مورد آن اشاره ميشود:
فرهنگ لغت وبستر، تعارض را به صورت نبرد و اختلاف نيروهاي متضاد و تضاد موجود بين غرايز با اخلاقيات و ايده آل هاي ديني و اخلاقي تعريف ميكند. به اعتقاد دوبرين[1] تعارض در افراد و گروه ها يك امر طبيعي و نتيجه محيط رقابتي است و زمـــاني اتفاق ميافتد كه نيازها، خواسته ها، اهداف، عقايد يا ارزش هاي دو يا چند نفر با هم متفاوت باشد و اغلب با احساساتي نظير خشم، درماندگي، دلسردي، تشويش، اضطراب و ترس، همراه است (دوبرین، 2004: 193). طبق نظر گرينبرگ و بارون[2] تعارض فرآيندي است كه در آن يك طرف احساس ميكند طرف ديگر فعاليت هايي انجام ميدهد كه مانع رسيدن وي به علايق و اهدافش ميشود. كونراد و اسكات[3] معتقدند تعارض، تعاملات ارتباطي افرادي است كه به همديگر وابسته اند واحساس ميكنند كه علايقشان متضاد؛ متناقض يا ناسازگار است. به اعتقاد گراي[4] و همكاران، تعارض، ادراك فعاليت هاي (اهداف، ارزش ها، عقايد، باورها، خواسته ها، احساسات و غیره) مغاير و ناسازگار است كه باعث تداخل، ممانعت و صدمه و آسيب ميگردد. طبق تعريف رابينز، تعارض فرآيندي است كه در آن نوعي تلاش آگاهانه به وسيله «الف» انجام ميگيرد تا تلاش هاي «ب» را خنثي كند در نتيجه «ب» در مسير هدف خود مستاصل شده يا «الف» بر ميزان منافع خود ميافزايد (فیاضی، 1388: 93). دفت[5] نيز معتقد است كه تعارض نوعي رفتار بين گروه هاي سازماني است كه آن ها چنين ميپندارند که ساير گروه ها مانع رسيدن آن ها به اهداف و مقصودشان مي شوند (دفت، 2007: 826). در تعريفي ديگر، تعارض، بيان مستقيم ديدگاه فرد (افكار و احساسات) از موقعيت تعارض و دعوت از طرف ديگر براي بيان ديدگاهش تعريف شده است. تعارض مبين اين نكته است كه افراد به نظرات خود علاقه مند هستند، ضمن اينكه ميزان معقولي از آن براي رشد فردي و سازماني لازم و ضروري به نظر ميرسد (فرومو[6]، 2009: 67).
با توجه به سير پيشرفتمكاتب فكري مديريت در طول سال هاي اخير، سه نظريه متفاوت در مورد تعارض در سازمان ها وجود دارد. طبق نظريه سنتي تعارض، بايد از تعارض دوري جست چرا كه كاركردهايزيان باري در درون سازمان خواهد داشت. نظريه روابط انساني، تعارض را امري طبيعي ميداند که در هرسازماني پيامدهاي حتمي و مسلمي دارد؛ بیضرر و به طور بالقوه نيروي مثبتيرا براي كمك به عملكرد سازمان ايجاد ميكند. بر اساس سومين نظريه و مهم ترين ديدگاه در سال های اخیر (نظريه تعاملی)، تعارض نه تنهاميتواند يك نيروي مثبت در سازمان ايجاد كند، بلكه يك ضرورت بديهي برايفعاليت هاي سازماني به شمار ميآيد (فیاضی، 1388: 93). والز (1995) در یک تعریف جامع می گوید: تعارض فراگردی است که در آن یک طرف (فرد یا گروه) در می یابد که منافعش با مخالفت یا واکنش منفی طرف دیگر مواجه گردیده است (zibaweb، 1392).
مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان
برچسب های مهم