پیوند ها
عنوان: پیشینه تحقیق تصميمگيری استراتژيک
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 21
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
تصميمگيري استراتژيك چگونه ممكن است
زماني كه مشكل و ضرورت و فشار عوامل باعث ميشوند كه انسان مجبور به اتخاذ تصميم شود، اين تصميم استراتژيك نيست، ولي وقتي كه تصميمي بر اساس تحليل از عناصر و پيشبيني آينده و بر اساس منطق گرفته ميشود ميتواند استراتژيك باشد. آنچه واقعيت دارد اين است كه يك فرد، يك مجموعه، يك جامعه و يك شركت نميتواند بدون استراتژي به زندگي ادامه دهد. شايد بتوان گفت كه استراتژي فطري است، يعني جزء لاينفك وجود و حيات فرد است و به اصطلاح جز خلقت انسان است، اگر در سلسله مراتب سازماني، استراتژيها در سطوح خودشان و براي سازمانهاي پائينتر تدوين نشده باشد، مدير رده پائينتر شروع به تصميمگيري ميكند. از دلايل ركود صنعت ايران مشخص نبودن سطوح تصميمگيري است. زيرا وقتي يك نفر تصميم ميگيرد از بالا به او ميگويند چرا؟ آيا كسي گفته است كه اينكار بشود؟ اين وضع همين طور تا سطوح بالاي سلسله مراتب سازماني ادامه مييابد و هيچكس رسالت خود را انجام نميدهد. وقتي كه به بهبود تكنولوژي نياز است كمك لازم از رده بالا صورت نميگيرد. يك راه حل اين است كه تصميم خود را بگيرد و تا آنجا كه ميشود، اقدام كنيد (مجله تدبير، 1369،ص7). لازمه اتخاد تصميمات استراتژيك، داشتن تفكر استراتژيك است.
تعريف تفكر استراتژيك
تفكر استراتژيك يعني شكل دادن و نظام دادن به آشفتگي، يعني اينكه شخص قادر است در ذهن خود نظم و هماهنگي بوجود بياورد و در تفكرش منسجم باشد. ما در جهاني زندگي ميكنيم كه اگر تفكر استراتژيك نداشته باشيم كه ديگران دارند، دائما در تكامل با جهان هستيم، آنها استراتژيهاي خودشان را به ما القاء ميكنند. تفكر استراتژيست به همراه انسجام و نظم فكري، ابزاري اصلي يك استراتژيست را تشكيل ميدهند به مدد اين ابزار و با اتكا به ساير همكاران در زمينه تامين اطلاعات و تخصصهاي مورد نياز، استراتژيست براي طراحي روش براي مرتفع ساختن تنگناها و پيچيدگيهاي كه شركت را به دشواري مبتلا ساخته است به صحنه عمل گام مينهد (ايچياومي، 1371، ص59).
عوامل موثر در رواج تفكر استراتژيك
1- ايجاد سيستمهاي اطلاعاتي : از اولين و مهمترين اقدامات در رواج تفكر استراتژيك ايجاد سيستمهاي اطلاعاتي براي شناخت افراد دروني و بيروني سازمان، رقبا، سيستم خارجي مرتبط با سازمان است.
2- آموزش: آموزش شيوه و اهميت تفكر استراتژيك به مديران.
3- فرهنگ سازماني : هر سازماني شبيه به يك انسان است يك شخصيت دارد و بطور كل هر جا چند نفر با هم كار كنند برايشان فرهنگي درست ميشود. مديران بايد فرهنگي در سازمان ايجاد كنند كه بر اين نوع تفكر احترام بگذارند و ديگران را بيشتر به آن علاقمند سازند.
4- چگونگي تصميمگيري در سازمان : هر تصميمي در هر سازماني قابل قبول و پياده شدن نيست. معيارها بايد مشخص و معين باشد.
مبلغ قابل پرداخت 17,000 تومان
برچسب های مهم