پیوند ها
عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیهای تقسیم سود
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 41
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
استراتژیهای تقسیم سود
تصمیمات تقسیم سود به تعیین اینکه چه مقدار سود و در چه فواصلی به صاحبان شرکت (سهامداران) پرداخت شود، مربوط میشود. صاحبان یک سازمان انتفاعی انتظار کسب سود و پاداش از سرمایه گذاریهای خود در دو شکل زیر را دارند:
بنابراین تصمیمات تقسیم سود دارای دو عنصر است: مقداری که باید پرداخت شود و مقداری که باید به منظور حمایت از رشد شرکت در آن نگهداری شود. این عنصر دومی یک تصمیم تأمین مالی نیز به شمار میرود. رشد منظم و پایدار سود سهام شرکت یک عامل اساسی در تعیین ارزش بازار یک سازمان انتفاعی است، ارزشی که توسط بازار سهام برای سهام شرکت مزبور تعیین میشود.
استفاده از وجوه نقد ایجاد شده در داخل شرکت غالباً به عنوان یک منبع آزاد برای تأمین مالی به شمار میرود. البته این موضوع درست نبوده و باید توجه داشته باشیم که این وجوه نیز دارای هزینه هستندنظیر هزینه فرصت، که غالباً برای محاسبه هزینه سرمایه این وجوه از روش میانگین موزون هزینه سرمایه[1] (wacc) استفاده میشود. (اعرابی، رزمجویی، 1386)
اهداف سیایت تقسیم سود
پرداخت سود سهام به صاحبان سهام عادی یکی از راههایی است که شرکت میتواند بدان وسیله مستقیماً بر ثروت سهامداران اثر بگذارد. بنابراین هدف از اجرای چنین سیاستی تعیین نقشی است که این سیاست در به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران ایفا میکند. از آنجا که سیاست تقسیم سود تحت تأثیر عوامل متعددی قرار میگیرد. پرداخت تمام سود به سهامداران به معنی حداکثر رساندن ثروت سهامداران نخواهد بود. (بلو؛ 1378)
سود انباشته یکی از مهمترین منابع مالی بلند مدت شرکتها میباشد. در سالهای اخیر شرکتهای بزرگ برای تأمین مالی خود اغلب از سود انباشته استفاده کردهاند، با توجه به اهمیت سود تقسیم نشده در تأمین مالی پروژههای سرمایه گذاری شرکتها، شرکتها به دلایل زیر سود بین سهامداران خود توزیع میکنند:
[1] Weihted Average Cost of Capital
مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان
برچسب های مهم