پیوند ها
عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 113
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
تعریف مدیریت دانش:
در مجموع تعریف واحدی از مدیریت دانش بین صاحبنظران وجود ندارد . در زیر به برخی از این تعاریف اشاره می شود .
- هافمن[1](2005):مدیریت دانش ، فرایند خلق و تسهیم ، انتقال و حفظ دانش به گونه ای است که بتوان آن را به شیوه ای اثربخش در سازمان به کار برد.
کارل ویگ (2002):مدیریت دانش در برگیرنده رفتارهای انسانی ، نگرشها و قابلیتهای انسانی ، فلسفه های کسب و کار ، الگوها ، عملیات، رویه ها و فناوریهای پیچیده است.
مالهوترا[2] (1997):مدیریت دانش فرآیندی است که به واسطه آن سازمان ها در زمینه یادگیری(درونی کردن دانش)،کدگذاری دانش(بیرونی کردن دانش) و توزیع و انتقال دانش مهارتها یی را کسب می کنند.
استیوهالس[3] (2001):مدیریت دانش فرایندی است که به واسطه آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش را پیدا کرده و همچنین قادر خواهند بود تا دانش کسب شده را به گونه ای موثر در تصمیم های خود به کار گیرند.
لیبس کیند[4] (1996):مدیریت دانش سیستمی برای اداره ،جمع آوری ،اصلاح و اشاعه دانش در تمام اشکال آن در یک سازمان است.
فراپائولو[5] (2000):به زعم وی مدیریت دانش با به کار گیری و رشد سرمایه های دانش یک نهاد و با در نظر گرفتن اهداف آن نهاد سرو کار دارد.
گمبل[6] (2001):مدیریت دانش یعنی مدیریت سازمان به طرف نوآوری مداوم بر اساس دانش سازمان،یعنی پشتوانه ساختار سازمان،تسهیلات کاربرد تکنولوژی با تاکید بر کار گوهی و انتشار دانش.
مایرتل بیچ[7] (2003):مدیریت دانش کار بسط دانش بینش، درک،چگونه دانستن و به کار بستن تکنولوژی و سنت ها با آمیخته ای از علم مدرن است.
هردر و دیگران[8] (2003):مدیریت دانش مدل کسب و کار چند رشته ای است که با تمام ابعاد دانش سازمانی شامل خلق دانش،کدگذاری،تسهیم و نحوه اثر گذاری آن در ارتقای یادگیری و خلاقیت سروکار دارد.
هاکت[9] (2000):هدف مدیریت دانش مهار و به کار گیری دانش و اطلاعات و ایجاد دسترسی بی کم وکاست آن برای همه کارکنان است،با این هدف که کارشان را بهتر انجام دهند.
داونپورت[10](1998):مدیریت دانش شامل کلیه فعالیت هایی است که برای در دسترس قرار دادن دانش به نحوی که درست در اختیار افراد مناسب قرار گیرد،صورت می پذیرد.
سوان[11](1999):مدیریت دانش هرگونه فرایند یا عمل تولید،کسب،تسخیر،ترویج و جامعه پذیری و کاربرد دانش است،در هر جایی که دانش استقرار یابد،یادگیری و عملکرد سازمان را افزایش می دهد.
در مجموع مدیریت دانش،اداره فرآیندهای تشخیص،خلق،کسب،جذب،نگهداری،بازاریابی،نشر،توسعه و سرانجام کاربرد دانش در سازمان است.به عبارت دیگر مدیریت دانش مجموعه اقداماتی است که در فرآیندهای یادگیری سازمانی وبکارگیری آن انجام م گیرد تا سازمان با بهره گیری از دانش،رسالت ها خود را تحقق بخشد.ان تعریف در عین جامعیت ،به سهولت قابل فهم بوده و می تواند مبنای مناسبی برای درک مشترک محققین و دست اندرکاران اجرایی سازمان ها را فراهم کند (الوانی و دیگران ،6:1385) .
اصول مدیریت دانش:
داونپورت 10 اصل را به عنوان اصول مدیریت دانش مشخص کرده است:
1- مدیریت دانش مستلزم سرمایه گذاری است.دانش یک دارایی است اما اثر بخشی آن مستلزم سرمایه گذاری در دارایی های دیگر نیز هست.
2- مدیریت اثر بخش دانش،نیازمند پیوند انسان و تکنولوژی است.انسان و رایانه هر کدام توانایی خاص خود را دارند.از آنجا که دانش مبتنی برداده و اطلاعات است، این دو در ارتباط با هم می توانند موثر باشند،لذا سازمان ها برای مدیریت اثر بخش دانش نیازمند اه حل هایی هستند که انسان و دانش را با هم پیوند بزند.
3- مدیریت دانش سیاسی است. همه می دانند که دانش قدرت است و لذا نباید جای تعجب داشته باشد که هر کس دانش را مدیریت کرده یک کار سیاسی انجام داده است.اگر دانش در ارتباط با قدرت،پول و موفقیت است،پس بنابراین در ارتباط با گروه های فشار،توطئه و دسیسه و تعاملات سیاسی نیز می باشد.
4- مدیریت دانش به مدیران دانش گرا نیازمند است.مدیرانی که می توانند دانش های نهفته را دریافت و برای آن ارزش و اعتبار قائل شوند.
5- مزایای مدیریت دانش گرا،سرچشمه گرفته از ترسیم دانش است.ترسیم دانش به ترسیم نقشه های ذهنی افراد منجر می شود.هر کدام از ما بر اساس نقشه های ذهنی خود عمل می کنیم.
6- تسهیم و به کار گیری دانش ذاتی نیست.اگر دانش منبع با قدرتی است وقدرت را به همراه خود دارد،چرا باید آن را تسهیم نمود؟ما ممکن است وارد شدن دیگران به دانش خود را بعنوان یک تهدید به حساب آوریم.مگر آنکه در این زمینه اعتماد لازم ایجاد شده و برانگیخته شده باشیم.
[1] Hoffman
[2] Malhotra
[3] Hales
[4]Libeskind
[5]Frappaolo
[6] Gamble
[7] Myrthle beach
[8]Herdre et all
[9] Hackett
[10] Davenport
[11] Swann
مبلغ قابل پرداخت 17,000 تومان
برچسب های مهم