پیوند ها
عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق فساد اداری
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 37
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
تعاریف فساد اداری
فساد چیست؟
فساد یعنی هرگونه فعل یا ترك فعلی است که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت فردي، جمعی یا سازمانی که عمداً و با هدف کسب هرگونه منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم براي خود یا دیگري، با نقض قوانین و مقررات کشوري انجام پذیرد یا ضرر و زیانی را به اموال، منافع، منابع یا سلامت و امنیت عمومی و یا جمعی از مردم وارد نماید. نظیر رشاء، ارتشاء، اختلاس، تبانی، سوءاستفاده از مقام یا موقعیت اداري، سیاسی، امکانات یا اطلاعات، دریافت و پرداختهاي غیرقانونی از منابع عمومی و انحراف از این منابع به سمت تخصیصهاي غیرقانونی، جعل، تخریب یا اختفاء اسناد و سوابق اداري و مالی (قانونارتقاءسلامتنظاماداريومقابلهبافساد کشور ، 7/8/1390).
فساد به سوءاستفاده از قدرت برای کسب منفعت شخصی یا منفعت گروهی اشاره دارد. فساد تجلی نوعی از مقامات دولتی (خواه سیاستمداران و خواه مستخدمان کشور ) است که در آن به طور نادرست و غیر قانونی با استفاده از قدرت عمومی[1] محول شده به آنها خود و نزدیکانش را غنی میسازند ( استیپن هارست و لانگست[2]، 1997، 313).
فساد اداري نيز به عنوان يكي از عموميترين اشكال فساد پديدهاي است كه مرزهاي زمان و مكان را در نورديده و با اين ويژگي نه به زمان خاصي تعلق دارد و نه مربوط به جامعة خاصي ميشود.
فساد اداري، ابزاري نامشروع در برآوردن تقاضاهاي نامشروع از نظام اداري است (اسکوت[3]، 1973). فساد اداري كه به آن فساد مالي سطح پايين يا سطح خياباني گفته مي شود، همان است كه هر روز دربرخورد با مديران عمومي در بخش هايي مانند بيمارستانها، مدارس، پليس و گمرك و مواردي ازاين قبيل رخ ميدهد (منصورنژاد، 1388). محققان معتقدند فساد زماني نمايان ميشود كه مرز تعريف شده و مشخصي بين سياستهاي اقتصادي كشور و تجارت هاي بخش خصوصي وجود نداشته باشد (لوین و ساتارف[4]، 200 ).
فساد اداری عبارت است از مجموعه تصمیمات، طرحها، شیوهها، کارها، گزینشها و روابطی که توسط کارمندان در محیط و نظام اداری برخلاف منافع عمومی کشور و گاه برخلاف قوانین حاکم بر جریان امور اداری و برخلاف اهداف و منافع جامعه به وقوع میپیوندد و موجب تباهی شفافیت و منافع عمومی میشوند. مسخ معیارهای حرفهای، نفی لیاقتها و مسلط نمودن ملاک دینی و ایدئولوژیک و دفاع منافع و امتیازات گروههای اجتماعی و اداری خاص، از ویژگیهای این فساد است. بهرهگیران از این فساد اداری، در جستجوی امضاء مدیران و بوروکرات ها ریز و درشت هستند تا تامین منافع کنند. این امضاءها با رشوه و امتیازات گوناگون گره خورده و هرگونه عدالت و بیطرفی اداری را نابود میکنند، هنجارشکنی را افزایش داده و روحیه تخطی از هرگونه قواعد اجتماعی را افزایش میدهند. بنابراین از بنیاد فساد «قانونی» در برابر دمکراسی نهادینه شده است. ولی آنجا که قواعد به عملکرد عادی جامعه بر میگردد نیزمانند تخلف درقواعد رانندگی و کنکور دانشگاهی و یا تقسیم ارث، در فضای فساد آلوده، تاب تحمل نیاورده و قربانی رشوه و ساخت و پاخت میگردد ( www.modiriran.ir).
وجه اشتراك اغلب تعاريف ارائه شده دربارهی فساد دستگاههاي دولتي را ميتوان رشوه و سوءاستفاده از موقعيتهاي شغلي براي نفع شخصي دانست. پيامدهاي فساد اداري نيز در قالب معضلاتي مانند اختلاس، كلاهبرداري، پارتي بازي، بيعدالتي، باج خواهي، ايجاد نارضايتي براي ذينفعان، سرقت اموال و داراييهاي سازمان، فروش اطلاعات محرمانه و مواردي از اين قبيل پديدار ميگردد (صبوری ،1378). صاحب نظران علوم اقتصاد و مديريت به مسائل فساد توجه بسياري داشته و آن را از نظر درجه بندي در اعماق آسيب شناسي اجتماعي قرار مي دهند ( هوشمندیار،1378). چنانچه بخواهيم فساد را در قالب يك معادله ارائه دهيم، اين معادله بدين صورت خواهد بود ( هچ ماری جو، 1388).
پاسخگويي و شفافيت - قدرت پنهانكاري + انحصار = فـــــــساد
بسياري از محققان اين حوزه (تاتري، فريمن و جاكويست، كالنسيس) نيز فساد را عموما سوءاستفاده از اختيارات عمومي براي كسب سود شخصي تعريف كردهاند (چیونگ وچان[5]،2008). در پيشنويس كنوانسيون مبارزه با فساد در سال 2003 در وين، موارد مهم در تعريف فساد اين گونه آمده است:
1- ارتكاب اعمالي كه نشانگر اجراي ناسالم وظيفه يا سوء استفاده از منصب باشد؛
2- داشتن هدف براي رسيدن به يك امتياز خاص؛
3- پيشنهاد و يا مطالبه امتياز به صورت مستقيم يا غيرمستقيم؛
4- داشتن نفع براي كارگزار يا ديگري (ربیعی،1383)
فساد یک مشکل جهانی است، با توجه به گزارش شفافیت بینالملل بر تمامی بخشهای جامعه از ساخت (فرانسه)، آموزش و پرورش (اوگاندا)، پلیس (مالزی)، قوه قضاییه (برزیل، بورکینافاسو، اکوادر و نپال) و حتی کلیسا (یونان) اثر میگذارد (کسینا[6]، 2008، 223).
در واقع ميتوان گفت فساد اداري پديدهاي همزاد حكومت است. يعني از زماني كه فعاليتهاي بشر شكل سازمان يافته و منسجمي به خود گرفت از همان زمان فساد اداري نيز همچون جزء لاينفكي از متن سازمان ظهور كرده است. بنابراين ميتوان فساد را فرزند ناخواستهی سازمان تلقي كرد كه در نتيجه تعاملات گوناگون در درون سازمان و نيز به مناسبت تعامل ميان سازمان و محيط آن به وجود آمده است.
1Public power
[2] Stapenhurst & Langeth
[3] scott
[4] Levin& Satarov
[5] Cheung & Chan
[6] Ksenia
مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان
برچسب های مهم