نظرسنجی سایت

دنبال پاورپوینت درسی کدام پایه تحصیلی هستید؟

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 181
  • بازدید دیروز : 1125
  • بازدید کل : 1729332

پیوند ها

تحقیق گیاه سویا


تحقیق گیاه سویا

عنوان: تحقیق گیاه سویا

فرمت ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 35

همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن

منابع کامل

ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.

 

قسمتی از متن:

سویا

سویا برای اولین بار در چین کشت شده و احتمالاً همزمان با اهلی کردن حبوباتی از قبیل عدس و نخودفرنگی در خاور نزدیک، بوده است. در نوشته های چینی که به 2800 سال قبل از میلاد بر می گردد، از این گیاه به عنوان یکی از 5 گیاه عمده و با ارزش در چین یاد شده است. چهار گیاه دیگر عبارتند از: برنج، گندم، جو و ارزن و سویا از خانواده لگومینوزه است و اجداد احتمالی آن گونه Glycine ussuriensisاست که به صورت وحشی در آسیای شرقی رشد می کند.

شرایط اقلیمی مناسب برای سویا شبیه ذرت است. درجه حرارت زیاد اثر سوء بر درصد روغن و کیفیت آن دارد، ولی برخی واریته ها در درجه حرارت های زیاد نیز سازگاری دارند. سویا به شوری خاک حساس است و در بعضی آزمایشات مشاهده شده است که اگر شوری خاک بیشتر از 7 میلی متر بر سانتیمتر باشد، گره بندی در ریشه ها متوقف می شود.

عملیات زراعی:

سویا را می توان برای چندین سال در یک زمین کشت نمود و بر خلاف سایر بقولات، کشت ممتد آن باعث کاهش عملکرد نمی شود. بطور کلی جای سویا در تناوب شبیه ذرت است و عملیات لازم جهت شخم و تهیه بستر بذر نیز شبیه ذرت می باشد. در مناطقی که برای اولین بار سویا کشت می شود، بذور آن را باید با نژاد مخصوص باکتری Rhizobiumتلقیح نمود؛ در غیر این صورت نیاز زیاد به کود ازته خواهد بود؛ زیرا این گیاه به ازاء هر 100 کیلوگرم دانه که تولید می کند 6 کیلوگرم ازت از خاک جذب می نماید. معمولاً گیاهانی که به خوبی گره تشکیل داده باشند، کود ازته اثر مفیدی بر آنها نخواهد داشت. مصرف کود فسفره باعث افزایش عملکرد و زودرس شدن می شود. کمبود پتاس عملکرد را کاهش می دهد و مصرف کود پتاسه باعث افزایش درصد روغن می گردد و این موضوع احتمالاً به علت اثراتی که بر فعالیت باکتریها دارد، می باشد. چون گیاه سویا حساسیت زیادی به طول روز دارد، تاریخ کاشت آن بیشتر از هر عملیات زراعی دیگری بر تولید سویا مرثر است. تاریخ کاشت بر، ارتفاع، درجه ورس شدن، زمان رسیدن، اندازه بذر، درصد روغن و عملکرد آن مرثر است. بهترین زمان کاشت بستگی به نوع واریته و شرایط منطقه و به خصوص عرض جغرافیایی دارد.

برای سهولت در عملیات وجین، فاصله بین ردیف های کاشت را 75-70 سانتیمتر می گیرند؛ ولی اگر علف های هرز قبل از کاشت کنترل شوند، فاصله 50 سانتیمتر عملکرد بیشتری تولید خواهد نمود؛ البته این موضوع به شرط وجود رطوبت کافی است. در روی ردیف های کاشت، به ازاء هر متر طول 20 تا 40 بذر کشت می شود؛ اگر تراکم گیاه بیشتر باشد فاصله غلاف های پایین در ساقه از سطح زمین افزایش خواهد یافت.

بطور کلی واکنش سویا نسبت به ابیاری خیلی کمتر از پنبه و ذرت است. سویا در طول دوره اصلی رشد رویشی خود حساسیت کمتری در مقایسه با دوره گل دهی و میوه دهی نسبت به خشکی دارد و در دوره تمایز سلولی گل و گل دهی بسیار حساس به خشکی می باشد. کمبود رطوبت برای مدت 3 تا 4 هفته پس از دوره تمایز سلولی گل باعث کاهش رشد شده و ریزش گلها و غنچه ها را در بر دارد. زمان آبیاری در طول دوره گل دهی نیز بر عملکرد مرثر است. رطوبت زیاد در شروع دوره تشکیل غلاف ها ممکن است باعث کاهش راندمان بهره برداری از قند در گیاه شود. در این مرحله، تشکیل غلاف ها بر رشد رویشی غالب است و اگر به نحوی رشد گیاه تحریک شود، قند به مصرف رشد رویشی می رسد و غلاف ها به دانه نمی روند. در شرایطی که تنش متعادلی اعمال شود، رشد رویشی به تأخیر می افتد ولی فتوسنتز ادامه پیدا می کند و لذا قند برای تشکیل غلاف تهیه می شود. خشکی در طول دوره پر شدن غلاف ها باعث کاهش عملکرد می شود. البته اگرآبیاری یک ماه قبل از برداشت قطع شود، بر عملکرد اثر سوء زیادی خواهد داشت.

سویا به آبیاری نامنظم و بیش از اندازه نیز حساس است و اگر پس از یک دوره تنش شدید، یکباره رطوبت برای آن تأمین شود، باعث ریزش غلاف ها می شود و حتی اگر پس از تشکیل غنچه ها برای یک وره کوتاه، رطوبت زیاد در اختیار گیاه قرار داده شود، عملکرد کاهش خواهد یافت.

 

آماده‌سازى زمين براى سويا

سويا گياهى تابستانه است که با توجه به‌نوع رقم و شرايط اقليمى منطقه از نيمه‌بهار تا اوايل تابستان کشت مى‌شود. چنانچه به‌عنوان کشت دوم در نظر گرفته شود شخم اوليه بلافاصله پس از برداشت محصول زده مى‌شود و اگر کشت اول باشد تخم اوليه ابتداى پائيز و شخم ثانويه و تسطيح قبل از کاشت انجام مى‌شود.

هدف نهائى و اساسى از آماده‌سازى زمين براى کشت عبارت از تهيه يک بستر مناسب براى استقرار و رشد بذر است. يک بستر مطلوب عبارت است از خاک نرم و مسطح که ماشين‌آلات بتوانند بذر را در يک عمق مناسب و به‌طور يک‌دست کشت کنند و تماس بين بذر و خاک برقرار شود. از انجام عمليات اضافى بايد پرهيز نمود، زيرا ممکن است باعث فرسايش و تخريب خاک شود. بعد از شخم نيز بايد از حداقل عمليات استفاده کرد تا از فشردگى زياد خاک جلوگيرى شود.

 

زمان کاشت سويا

حداقل حرارت خاک براى جوانه‌زدن و سبز شدن سويا حدود ۱۵ درجه سانتى‌گراد و دماى مطلوب آن حدود ۳۰ درجه سانتى‌گراد است. اما غير از درجه حرارت، عوامل ديگرى در تعيين تاريخ کاشت مؤثر هستند که عبارتند از: نوع رقم، زمان برداشت کشت قبلى (اگر به‌عنوان محصول دوم کشت شود)، شرايط اقليمى منطقه و فتوپريود. به‌طور کلى بهترين تاريخ کشت سويا براى هر منطقه و ارقام مورد نظر بايد با انجام آزمايشات مشخص گردد. زمان تقريبى کاشت اين گياه به‌عنوان محصول مستقل بهاره در نواحى معتدل تا سرد کشور از نيمه ارديبهشت تا اواسط خرداد است. چنانچه به‌عنوان کشت دوم در نظر گرفته شود، بسته به‌ زمان برداشت محصول قبلى از اواسط ارديبهشت تا اواسط تيرماه به کشت آن اقدام مى‌گردد. تأخير در کشت و يا کشت ديرهنگام، باعث کاهش رشد رويشى بوته مى‌شود. که براى جبران آن، فواصل بين رديف را نزديک به‌هم در نظر مى‌گيرند.

 

انتخاب رقم براى سويا


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ تیر ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 194

برچسب های مهم

پاورپوینت های دانشجویی و دانش آموزی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما