پیوند ها
عنوان: مبانی مدلهای اندازهگيری سرمايه فكری
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 52
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
مدل هاي اندازه گيري سرمايه فكري
مدل سرمايه فكري اسكانديا
اسكانديا اولين شركت بزرگي است كه تلاش منسجمي براي اندازه گيري سرمايه دانشي انجام داده است. اين مدل منشا و ريشه هاي ارزش شركت را با اندازه گيري عوامل پوياي پنهان شناسايي كرده است. بر اساس اين مدل عوامل پنهان سرمايه انساني و ساختاري با هم سرمايه فكري را تشكيل مي دهند. اجزا مدل عبارتند از:
1)سرمايه انساني: تركيب دانش، مهارتها، نوآوري و ارزشها، فرهنگ و فلسفه سازمان. اين سرمايه قابليت خريد و فروش ندارد.
2)سرمايه ساختاري: سخت افزار، نرم افزار، پايگاه داده، ساختار سازمان، حق پتنت، مارك تجاري و هر چيزي كه توانايي پشتيباني از بهروري سازمان را داشته باشد. به بيان ديگر هر چيزي كه بعد از ترك محل كار در سازمان باقي مي ماند. سرمايه ساختاري، به نوبه خود سرمايه مشتري و گسترش روابط با مشتريان كليدي را شامل مي شود. بر خلاف سرمايه انساني،سرمايه ساختاري قابليت خريد و فروش و مالكيت را داراست.
سرمايه فكري: مجموع سرمايه انساني و ساختاري است.
اين مدل در مجموع در برگيرنده عوامل مالي و غير مالي است. در واقع اين نوع مفهوم سازي بين عوامل مالي و غير مالي نوعي توازن برقرار مي كند. به عقيده بسياري از محققان مدل اسكانديا در فراتر رفتن از چارچوبهاي سنتي آنچه كه ارزش واقعي شركت را بوجود مي آورد موفق بوده است.اين مدل در شناسايي نقش مشتري در ارزش آفريني براي سازمان نقش مهمي داشته است (Bontis,2000)
مبلغ قابل پرداخت 18,000 تومان
برچسب های مهم